یک رستوران باید چه زمانی پیامک خود را ارسال کند؟ |
یک رستوران باید چه زمانی پیامک خود را ارسال کند؟
شما تصمیم دارید برای رستوران خود به بازاریابی پیامکی بپردازید و همهچیز هم برای ارسال اولین پیامک شما مهیا است. اما سوال اینجاست که این پیشنهاد پیامکی را باید چقدر زودتر از یک وعدۀ غذایی برای مشتریان بفرستید؟ بعضی افراد فکر میکنند که چند ساعت قبل از یک وعدۀ غذایی میتواند زمان مناسبی برای ارسال یک پیامک باشد. دلیل آنها هم این است که اکثر پیامک تبلیغاتی ظرف چند دقیقه خوانده میشوند. نظر سایرین این است که شما باید پیامک خود را یک روز قبل یا حتی پیش از آن ارسال کنید. اما به راستی بهترین وقت برای ارسال یک پیامک چه زمانی است؟ شرکتی به نام Think Insights با کمک سرویس گوگل دست به انجام تحقیقی در این زمینه زده است که میتواند جواب این سوال را برای ما مشخصتر کند. در تحقیق مذکور این مورد بررسی شده است که مشتریان یک رستوران چند ساعت زودتر از وعدۀ غذایی در مورد جایی که میخواهند آن وعده را صرف کنند تصمیم میگیرند. با توجه به این موضوع که تا به حال تحقیقی اینچنینی در کشور ما انجام نشده است، این بهترین شانس ما برای بدست آوردن درکی بهتر از مشتریان یک رستوران خواهد بود. پس با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین زمان ارسال یک پیامک برای هر وعدۀ غذایی بپردازیم.
صبحانه: طبق تحقیق انجام شده، اکثریت افراد (۷۲%) تصمیم خود در این مورد که کجا صبحانه را میل کنند، کمتر از یک ساعت قبل از آن یا کاملاً لحظهای میگیرند. این در حالی است که درصدی از افاراد (۲۰%) بیش از یک ساعت قبل از صرف صبحانه این تصمیم را گرفتهاند. این یعنی حتی ممکن است از روز قبل نیز تصمیمی در این مورد داشته باشند. این آمار نشان میدهد که معمولاً افراد برای صبحانه برنامهریزی دقیقی ندارند. البته به شخصه فکر میکنم که این آمار کمی با فضای ایران تفاوت دارد. چرا که در ایران تعداد کسانی که از روز برای صبحانه برنامهریزی میکنند و تصمیم خود را میگیرند بیشتر است. بنابراین اگر پیشنهادی برای صبحانۀ خود دارید، بهتر است آن را در روز قبل برای مشتریان ارسال کنید.
نهار: اگر به نتایج تحقیق مذکور نگاه کنیم متوجه میشویم که آمار مربوط به وعدۀ نهار بسیار متعادل پخش شده است. ۳۱% در لحظه یک رستوران را برای صرف شام انتخاب میکنند، ۳۷% ظرف یک ساعت یا کمتر از آن تصمیم خود را میگیرند و ۲۸% هم چند ساعت قبل تصمیم خود را در این مورد گرفتهاند. فکر میکنم که در ایران نیز میتوان نتایج مشابهی را متصور شد. با این تفاوت که تعداد کسانی که در لحظه یا ظرف یک ساعت تصمیم خود را میگیرند، بیشتر خواهد بود. بنابراین بهترین زمان ارسال یک پیشنهاد پیامکی میبایست یک ساعت قبل از وعدۀ غذایی باشد. یعنی زمانی که شکمهای گرسنه کم کم به فکر غذا میافتند.
شام: ۴۶% میگویند که قبل از شام حداقل به یک ساعت زمان نیاز دارند تا تصمیم بگیرند این وعدۀ غذایی را کجا صرف کنند. این آمار در ایران هم کاملاً منطقی به نظر میرسد. افراد از صبح مشغول به کار بودهاند و اکنون که وقت استراحت رسیده است، دوست دارند در یک جای خوب غذا بخورند. این احتمال هم قوی است کمه آنها تصمیم داشته باشند این وعده غذایی را در کنار دوستان و آشنایان خود بگذرانند و برای همین هم از صبح یا حتی روز قبل برای آن برنامهریزی کرده باشند. با این وجود منطقی است اگر که بعد از ظهر همان روز یا حتی از چند روز قبل برای آنها پیشنهاد خود را ارسال کنید و درخواست کنید که میزی رزرو کنند.
* * *
درست است که تصمیم در این مورد که چه زمانی بایدپیامکهای خود را ارسال کنید میتواند کار مشکلی باشد. اما اینکه بدانید قصد تبلیغ کدام وعدۀ غذایی را دارید کمک بزرگی به شما خواهد کرد. به این ترتیب شما میتوانید بر اساس آنچه در بالا گفته شد در مورد زمان ارسال پیامکهای خود تصمیم بگیرید. با اینحال همچنان هیچ شکی ندارم که در آخر بهترین زمان ارسال را تنها از طریق روش آزمون و خطا پیدا خواهید کرد و بنابراین لازم است چندین بار زمانبندیهای مختلف را بررسی کنید تا متوجه شوید کدامیک بیشترین بازخورد را برایتان خواهد داشت. پس بهتر است از همین الان دست به کار شوید. همچنین خوشحال خواهیم شد اگر تجربیات خودتان در این زمینه را با ما اشتراک بگذارید تا نگاهی دقیقتر به این موضوع پیدا کنیم.